Detta material samlar faktatexter, diskussionsfrågor, skrivuppgifter och kreativa övningar om några av historiens mest betydelsefulla uppfinnare och forskare, bland andra Thomas Edison, Alexander Graham Bell, Marie Curie, Leonardo da Vinci, Ada Lovelace, Carl Benz och Alfred Nobel.
Syftet är att utveckla elevernas förståelse för teknikens och naturvetenskapens betydelse för samhället, samt att träna dem i skriftlig framställning och reflekterande resonemang.
Materialet innehåller:
-
Faktatexter – på en nivå som både informerar och inspirerar.
-
Diskussionsfrågor – som tränar muntlig förmåga och kritiskt tänkande.
-
Skrivuppgifter – både faktatexter och kreativa texter (t.ex. dagbok eller brev ur uppfinnarens perspektiv).
-
Reflektionsfrågor – som uppmuntrar till egna tankar.
-
Begreppslista – förklaringar av viktiga begrepp som förekommer i arbetet.
Koppling till läroplanen (Lgr22)
Teknik
-
Teknikens roll i förändring av vardagsliv, samhälle och miljö.
-
Hur tekniska lösningar förändrats över tid.
-
Uppfinningar och innovationer som löser problem.
(Centralt innehåll åk 4–6)
NO (Fysik, Kemi, Biologi)
-
Historiska och nutida upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor.
-
Energi och strålning (Marie Curie).
-
Materiens egenskaper och kemiska processer (Alfred Nobel).
(Centralt innehåll åk 4–6)
Svenska
-
Skriva olika slags texter med anpassning till syfte och mottagare.
-
Berättande texter, faktatexter och reflektion.
-
Samtal, diskussion och framföra åsikter.
-
Söka, välja ut och sammanställa information.
(Centralt innehåll åk 4–6)
Förväntade effekter
Eleverna får:
-
Ökad förståelse för teknikens och vetenskapens påverkan på världen.
-
Träning i både faktabaserat skrivande och kreativ textproduktion.
-
Erfarenhet av att resonera om fördelar, nackdelar och konsekvenser av tekniska lösningar.
Recensioner
Det finns inga recensioner än.